Ommaviy axborot vositalari mustaqilligini taʼminlash hamda davlat organlari va tashkilotlari axborot xizmatlari faoliyatini rivojlantirish boʻyicha qoʻshimcha chora-tadbirlar toʻgʻrisida

10:34 28 Iyun 2019 Hujjatlar
392 0

Oʻzbekiston Respublikasi ­Prezidentining Qarori

Mamlakatimizda soʻz erkinligini taʼminlash, axborot va ommaviy kommunikatsiyalar sohasini boshqarish tizimini qayta tashkil qilish, ijtimoiy-siyosiy va sotsial-iqtisodiy rivojlanishning muammoli masalalarini hal etishda ommaviy axborot vositalarining rolini oshirish boʻyicha sezilarli ishlar amalga oshirildi.

Shu bilan birga, sohadagi hozirgi holat tahlili media makonda yuzaga kelayotgan chaqiriqlarga tezkorlik bilan munosib javob qaytarilmayotganini koʻrsatib, mamlakatda amalga oshirilayotgan ulkan miqyosdagi islohotlar toʻgʻrisidagi keng qamrovli maʼlumotlarni oʻz vaqtida taqdim etish boʻyicha jamiyat ehtiyojlari axborot sohasidagi ishlarni sezilarli darajada oshirishni, davlat organlari va tashkilotlarining axborot xizmatlari, ommaviy axborot vositalarining faoliyatini sifat jihatidan yangi bosqichga olib chiqishni taqozo etmoqda.

Ommaviy axborot vositalarining faoliyati uchun maksimal darajada qulay sharoitlar yaratish, davlat va jamiyat oʻrtasida sifatli muloqotni yoʻlga qoʻyish, aholiga islohotlarning maqsadi, vazifalari va natijalari haqida tezkor, xolis va toʻliq axborot yetkazish, davlat va xoʻjalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari faoliyati shaffofligini oshirish, shuningdek, ularning jamoatchilik bilan oʻzaro hamkorlik aloqalarini va axborot xizmatlari faoliyatining samaradorligini tubdan yaxshilash maqsadida:

1. 2019-yil 1-oktyabrdan eʼtiboran shunday tartib oʻrnatilsinki, unga muvofiq bolalar adabiyotlari, shuningdek, nogironligi boʻlgan shaxslar uchun moʻljallangan mahsulotlar chop etishga ixtisoslashgan nashriyotlar noshirlik faoliyatini amalga oshirishga litsenziya berganlik uchun davlat boji toʻlashdan ozod qilinadi.

2. Davlat va xoʻjalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari (keyingi oʻrinlarda — davlat organlari va tashkilotlari)ning ommaviy axborot vositalari bilan hamkorlik va aholini xabardor qilish sohasidagi faoliyati qoniqarsiz deb topilsin.

3. Quyidagilar davlat organlari va tashkilotlarining axborot xizmatlari, matbuot markazlari, jamoatchilik bilan aloqalar boʻyicha xizmatlari (keyingi oʻrinlarda — axborot xizmatlari)ning asosiy vazifalari etib belgilansin:

davlat organlari va tashkilotlari faoliyati haqida ommaviy axborot vositalari, ijtimoiy tarmoqlar, davlat organlari va tashkilotlarining rasmiy veb-saytlari, shuningdek, boshqa axborot resurslari orqali, shu jumladan, matbuot anjumanlari, brifinglar, mediaturlar tashkil etish yoʻli bilan aholiga muntazam, toʻliq va tezkor ravishda axborot taqdim etib borish;

davlat organlari va tashkilotlarida mamlakatimizning ijtimoiy-siyosiy va sotsial-iqtisodiy taraqqiyoti jarayoni haqida axborot berish va yoritish boʻyicha chora-tadbirlar ishlab chiqish va amalga oshirish;

davlat organlari va tashkilotlarining ijobiy imijini shakllantirish va ilgari surish, ijtimoiy soʻrovlar oʻtkazish va boshqa shakllarda jamoatchilik fikrini oʻrganish;

axborot siyosati sohasida zimmasiga yuklangan vazifalarni amalga oshirishda Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi (keyingi oʻrinlarda — Agentlik) bilan samarali amaliy hamkorlikni yoʻlga qoʻyish;

ommaviy axborot vositalari bilan samarali hamkorlik qilish, axborot xizmatlari bilan doimiy ishlovchi jurnalistlar va blogerlar doirasida tezkor maʼlumotlarni tarqatish, shuningdek, normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini muhokama qilishda keng aholi qatlamlarining ishtirokini taʼminlash maqsadida ekspertlar guruhini shakllantirish;

muntazam ravishda ommaviy axborot vositalarida davlat organlari va tashkilotlari rahbarlarining chiqishlarini tashkil etish;

axborot makoni monitoringini olib borish va tahlil qilish, tanqidiy va keng muhokama qilinayotgan axborot xurujlariga tezkor munosabat bildirish, ommaviy axborot vositalari va internet tarmogʻida tegishli davlat organlari va tashkilotlari faoliyatiga aloqador axborotni tarqatish boʻyicha ishlarni tashkil qilish;

davlat organlari va tashkilotlari bilan birgalikda mahalliy va xorijiy ommaviy axborot vositalari orqali tarqatish uchun xabar, maʼlumot, sharh va boshqa axborot-tahliliy materiallar tayyorlash;

davlat organlari va tashkilotlarining faoliyati toʻgʻrisida jamoatchilik fikrini, milliy va xorijiy ommaviy axborot vositalarining pozitsiyasini oʻrganish, dolzarb takliflar ishlab chiqish va ular toʻgʻrisida davlat organlari va tashkilotlari rahbariyatiga axborot berib borish;

davlat organlari va tashkilotlari faoliyatini xorijiy ommaviy axborot vositalarida sifatli yoritish maqsadida vakolatli vazirliklar va idoralar orqali Oʻzbekiston Respublikasining xorijdagi diplomatik vakolatxonalarini, shuningdek, xorijiy mamlakatlarning Oʻzbekistondagi diplomatik vakolatxonalarini axborot materiallari (bosma mahsulotlar, foto-, audio-, videomateriallar va h. k.) bilan taʼminlash;

davlat organlari va tashkilotlarining vakolatiga kiruvchi normativ-huquqiy hujjatlarning loyihalari hamda ularning tasdiqlangan matnlarini belgilangan tartibda oʻz rasmiy veb-saytlarida joylashtirish;

davlat organlari va tashkilotlarining faoliyatiga aloqador matnli, foto-, audio- va videomateriallardan iborat maʼlumotlar bazasini shakllantirish va yangilab borish.

4. Belgilab qoʻyilsinki:

a) davlat organlari va tashkilotlarining axborot xizmatlari xodimlari ustuvor ravishda jurnalistika sohasida oliy maʼlumotga ega boʻlgan shaxslar orasidan lavozimga tayinlanadi;

b) davlat organlari va tashkilotlari axborot xizmatlari rahbarlari:

bir vaqtning oʻzida davlat organi va tashkiloti rahbarining matbuot kotibi hisoblanib, axborot siyosati masalalari boʻyicha rahbarning maslahatchisi maqomiga ega boʻladi hamda mehnatga haq toʻlash, tibbiy va transport xizmati koʻrsatish shartlariga koʻra davlat organi va tashkiloti rahbarining oʻrinbosariga tenglashtiriladi;

tegishlicha Agentlik yoki uning hududiy boʻlinmalari xulosasini hisobga olgan holda lavozimga tayinlanadi;

har uch yilda Agentlikda attestatsiyadan oʻtadi;

v) davlat organlari va tashkilotlarining markaziy apparatlari, Qoraqalpogʻiston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar, tuman (shahar) hokimliklari tuzilmalarida axborot xizmati nazarda tutilishi shart.

Davlat organlari va tashkilotlarining markaziy apparatlari, Qoraqalpogʻiston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklaridagi axborot xizmatlari xodimlarining soni, qoida tariqasida, ularning shtat birliklari doirasida shakllantiriladi hamda matbuot kotibi bilan bir qatorda ommaviy axborot vositalari va jamoatchilik bilan aloqalar, veb-resurslar va ijtimoiy tarmoqlar bilan ishlash uchun masʼul xodimlardan iborat boʻladi.

Davlat organlari va tashkilotlarining markaziy apparatlaridagi axborot xizmatlari xodimlarining soni tegishli idora faoliyatining oʻziga xosligidan kelib chiqqan holda uning rahbari tomonidan belgilanadi.

Davlat organlari va tashkilotlarining idoraviy va hududiy boʻlinmalari axborot xizmatlari faoliyatini tashkil etish tegishli idoralarning ehtiyojidan kelib chiqib belgilanishi mumkin.

g) davlat organlari va tashkilotlarining axborot faoliyatini muvofiqlashtirib borish Agentlik tomonidan amalga oshiriladi.

d) Quyidagilarga yoʻl qoʻyilmaydi:

davlat organlari va tashkilotlari axborot xizmatlariga ularning xizmat majburiyatiga kirmaydigan qoʻshimcha majburiyatlarni yuklashga;

axborot xizmatlarining funksiyalari va vazifalarini davlat organlari va tashkilotlarining boshqa boʻlinmalari zimmasiga yuklashga;

ye) davlat organlari va tashkilotlari rahbarlari:

axborot xizmatlarining zamonaviy moddiy-texnika vositalari, shu jumladan, televizor, foto- va video yozib olish vositalari, yuqori tezlikdagi internetdan foydalanish imkoniyati, zarur dasturiy mahsulotlar bilan taʼminlanganligi, shuningdek, malakali mutaxassislarni jalb qilish uchun shaxsan javobgar hisoblanadi;

axborot xizmatlari xodimlariga, boshqa toʻlovlardan qatʼi nazar, Oʻzbekiston Respublikasi Davlat byudjeti hamda davlat organlari va tashkilotlarining oʻz mablagʻlari hisobidan mehnatga haq toʻlash fondining 50 foizidan kam boʻlmagan miqdorda oylik ustama toʻlashga haqlidir;

j) axborotlar davlat organlari va tashkilotlarining veb-saytlarida, ijtimoiy tarmoqlarda, mobil messenjerlardagi sahifalarida kuniga kamida bir marta joylashtirilishi va yangilanishi lozim.

5. Davlat organlari va tashkilotlari axborot xizmatlari faoliyatini monitoring qilishning samarali tizimini joriy etish, ommaviy axborot vositalari bilan oʻzaro hamkorlik qilish boʻyicha ishlarini tashkil etishda ularga koʻmaklashish, shuningdek, axborot xurujlariga tezkorlik bilan javob qaytarish maqsadida Agentlikning davlat organlarining axborot xizmatlarini muvofiqlashtirish boʻlimi Agentlik markaziy apparati boshqaruv xodimlarining belgilangan umumiy sonini tegishlicha oshirib, 5 ta shtat birligini qoʻshimcha ajratgan holda Axborot xizmatlari faoliyatini tashkil qilish va muvofiqlashtirish boshqarmasi sifatida qayta tashkil etilsin.

Qoraqalpogʻiston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar axborot va ommaviy kommunikatsiyalar boshqarmalarida 14 ta shtat birliklarini qoʻshimcha ajratgan holda axborot xizmatlari faoliyatini tashkil qilish va muvofiqlashtirish sektori tashkil etilsin.

6. Davlat organlari va tashkilotlar:

Oʻzbekiston Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi bilan birgalikda bir oy muddatda matbuot kotiblarini aloqa vositalari, jumladan, hukumat aloqasi, shuningdek, keng polosali internet tarmogʻiga ulanish imkoniyati bilan taʼminlasin;

davlat organlari va tashkilotlari axborot xizmatlari xodimlarini tajriba orttirish va xorijiy mamlakatlarning tegishli tashkilotlari faoliyati bilan yaqindan tanishish, shuningdek, ularni axborot jihatdan taʼminlash uchun safar qiluvchi delegatsiyalar tarkibiga kiritish choralarini koʻrsin.

7. Agentlik Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi tarkibiy boʻlinmalari, Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi, vazirliklar va idoralar, mutaxassislar va ekspertlarni jalb etgan holda qabul qilinishi rejalashtirilgan va qabul qilingan ijtimoiy ahamiyatga molik normativ-huquqiy hujjatlar qoidalarining, shuningdek, dolzarb masalalar boʻyicha kutilayotgan tashkiliy chora-tadbirlarning ommaviy axborot vositalarida va internet tarmogʻida keng yoritilishini taʼminlasin.

8. Agentlik:

davlat organlari va tashkilotlari tomonidan Oʻzbekiston Respublikasining qonunlari, Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining qarorlari va topshiriqlarining ijro etilishi haqidagi jamoatchilik fikrini, shuningdek, ularning ijrosi borasida ommaviy axborot vositalari va internet tarmogʻidagi veb-saytlarda davlat organlari va tashkilotlari eʼlon qilgan materiallarni monitoring yoʻli bilan doimiy ravishda oʻrganib borsin va qonun hujjatlarida nazarda tutilgan choralar koʻrish uchun tegishli davlat hokimiyati va boshqaruvi organlariga axborot (koʻrsatmalar) kiritsin;

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Davlat boshqaruvi akademiyasi hamda Oʻzbekiston jurnalistika va ommaviy kommunikatsiyalar universiteti bilan birgalikda davlat organlari va tashkilotlaridagi axborot xizmatlari xodimlari va rahbarlarining malakasini oshirish kurslarini tashkil etsin;

ikki oy muddatda manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda axborot xizmatlari rahbarlarini attestatsiyadan oʻtkazish tartibini, shuningdek, ularning ish samaradorligini baholash mezonlarini ishlab chiqsin va tasdiqlasin;

2020-yil 1-yanvarga qadar manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda davlat organlari va tashkilotlari axborot xizmatlari rahbarlarini qonun hujjatlariga muvofiq attestatsiyadan oʻtkazsin;

davlat organlari va tashkilotlariga ular faoliyatining ochiqligini taʼminlash, ommaviy axborot vositalari bilan oʻzaro hamkorligini yaxshilash, shuningdek, axborot xizmatlarini uslubiy jihatdan qoʻllab-quvvatlash boʻyicha doimiy yordam koʻrsatib borsin;

ommaviy axborot vositalari, internet tarmogʻi, jumladan, ijtimoiy tarmoqlar va mobil messenjerlarda eʼlon qilinayotgan aholining keng qatlamlari fikriga salbiy taʼsir koʻrsatuvchi maʼlumotlarning doimiy monitoringini amalga oshirsin hamda tegishli davlat organlari va tashkilotlari axborot xizmatlari munosabat bildirishi uchun ularga yuborsin;

davlat organlari va tashkilotlari axborot xizmatlarining xodimlarini, shu jumladan, davlat mukofotlariga tavsiya etish orqali ragʻbatlantirib borish choralarini koʻrsin;

davlat organlari va tashkilotlarining axborot xizmatlari reyestrini shakllantirsin va uni doimiy yangilab borsin;

davlat organlari va tashkilotlari axborot xizmatlari faoliyatini, ularning malakali kadrlar, moddiy-texnika vositalari bilan taʼminlanganligi va zimmasiga yuklatilgan vazifalarning ijrosini oʻrgansin.

9. Oʻzbekiston Respublikasi Moliya vazirligi:

xorijda Oʻzbekistonning ijobiy imijini ilgari surish hamda mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohotlar toʻgʻrisida targʻibot qilish va jamoatchilikni keng xabardor qilishga qaratilgan axborot kampaniyalarini oʻtkazish maqsadida Oʻzbekiston Respublikasining axborot sohasi va ommaviy kommunikatsiyalarni rivojlantirishni qoʻllab-quvvatlash jamgʻarmasiga Oʻzbekiston Respublikasi Davlat byudjeti mablagʻlari hisobidan har yili 20 milliard soʻm ajratilishini taʼminlasin;

har yili Oʻzbekiston Respublikasi Davlat byudjeti parametrlarini shakllantirishda Agentlik va uning hududiy boʻlinmalari taʼminoti va moddiy-texnik jihozlanishi uchun mablagʻlarni nazarda tutsin.

12. Agentlikka tadbirlar (anjumanlar, brifinglar, “davra suhbatlari”, taqdimotlar va boshqalar)ni tashkil etish bilan bogʻliq yuklatilgan vazifalarning lozim darajada bajarilishini taʼminlash maqsadida Axborot sohasi va ommaviy kommunikatsiyalarni rivojlantirishni qoʻllab-quvvatlash jamgʻarmasi mablagʻlari hisobidan ishlar (xizmatlar) yetkazib beruvchilar bilan toʻgʻridan-toʻgʻri shartnomalar tuzishga istisno tariqasida ruxsat berilsin.

13. Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi axborot xavfsizligi manfaatlaridan kelib chiqqan holda davlat organlari va tashkilotlari hamda ommaviy axborot vositalarining internet tarmogʻidan foydalanishi, texnik xizmat koʻrsatilishi va ulanishi hamda ularning serverlari TAS-IX tarmogʻiga joylashtirilishi bilan bogʻliq xarajatlarni kamaytirish choralarini koʻrsin.

14. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 2-fevraldagi “Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi faoliyatini tashkil etish toʻgʻrisida”gi PQ–4151-sonli qaroriga ilovaga muvofiq oʻzgartirishlar kiritilsin.

15. Oʻzbekiston Respublikasi Adliya vazirligi:

Agentlik, manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda 2019-yil 1-sentyabrga qadar Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga ommaviy axborot vositalari va matbaa korxonalarini davlat roʻyxatidan oʻtkazish, shuningdek, noshirlik faoliyatini litsenziyalash boʻyicha davlat xizmatlarini koʻrsatish maʼmuriy reglamentlari loyihalarini kiritsin;

ikki oy muddatda Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga davlat organlari va tashkilotlari tomonidan maʼlumot taqdim etmaganlik yoki notoʻgʻri maʼlumot taqdim etganlik, shuningdek, ommaviy axborot vositalari faoliyatiga toʻsqinlik qilganlik va jurnalistlarga bosim oʻtkazganlik uchun javobgarlikni belgilash toʻgʻrisida takliflar kiritsin.

16. Agentlik manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda ikki oy muddatda qonun hujjatlariga ushbu qarordan kelib chiqadigan oʻzgartirish va qoʻshimchalar toʻgʻrisida Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.

17. Mazkur qarorning ijrosini nazorat qilish Oʻzbekiston Respublikasining Bosh vaziri A. N. Aripov va Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi rahbari Z. Sh. Nizomiddinov zimmasiga yuklansin.

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti                           Sh. Mirziyoyev

Toshkent shahri,

2019-yil 27-iyun


Izohlar

Hozircha hech kim fikr bildirmagan. Balki Siz birinchilardan bo'larsiz?